دیوار و شهر تاریخی تمیشه که بخشی از دیوار دفاعی گرگان است، جزو مفاخر و مشاهیر چشمگیر میراث فرهنگی ایران بشمارمی‌رود.

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کردکوی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد شیخی همزمان با هفته میراث فرهنگی  در بازدید از دیوار و شهر تاریخی تمیشه با اعلام این خبر افزود: ثبت جهانی این اثر تاریخی هم می‌تواند بیانگر تمدن اسلامی و ایرانی کشور و این منطقه باشد و از سوی دیگر، موجب رونق اقتصادی روستای سرکلاته خرابشهر به عنوان میراثدار اصلی این اثر فاخر گردد.

به گفته وی، لازم و ضروری است با تشکیل یک کارگروه در سطح استان و شهرستان نسبت به ایجاد زیرساخت‌های ثبت جهانی این اثر با همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی ذیربط اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

امام جمعه شهرستان کردکوی تاکید کرد: اگر ارزش این اثر برای مردم منطقه کاملا توضیح داده شده و روشن گردد، در آن صورت همه اقشار ساکن در این منطقه به حفاظت و نگهداری از این اثر کمک کرده و فعالیت باندهای قاچاق عتیقه در این‌جا کاهش خواهد یافت.

مدیر پایگاه ملی دیوار دفاعی گرگان نیز در این بازدید گفت: دیوار تمیشه یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در کردکوی است که قدمت آن مربوط به ساسانی است و در تاریخ(23/11/1380) به شماره ثبت 4755 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

حمید عمرانی رکاوندی افزود: نتايج حاصل از گمانه‌زني‌ها در محدوده روستای سرکلاته بيانگر آن است که طراحان و سازندگان ديوار تميشه در بخش جنگلي اين ديوار از مصالح چوب براي ساخت بخشي از آن استفاده کرده‌ اند. و در طول ديوار تميشه اتاقک‌هاي چوبي براي برج نگهباني ايجاد شده بود که محل استراحت سربازان ساساني بود. دولت ساساني ديوار تاريخي تميشه را که باستان‌شناسان آن را ادامه ديوار تاريخي گرگان مي‌دانند در اواخر قرن پنجم و ششم ميلادي براي جلوگيري از هجوم هپتاليان ساخته بودند.

مدیر پایگاه ملی دیوار دفاعی گرگان ادامه داد: در چندين نقطه در مسير این ديوار کوره‌هاي آجرپزي قرار دارد که تامين‌کننده مصالح اصلي ديوار تميشه بوده است. ديوار داراي خندق عميق در بخش غربي و به سمت شهر تميشه است و از سمت شرق به دره‌هاي عميق و رودخانه منتهي مي‌شود.

ديوار تميشه در شهرستان کردکوی به طول تقريبي 12 کيلومتر در جهت شمال- جنوب از دامنه‌هاي شمالي رشته کوه البرز شروع شده و به خليج گرگان منتهي مي‌گردد که با مطالعات انجام شده بقاياي بخشي از ديوار در داخل خليج گرگان مشخص شده است. متاسفانه بيشتر بخش‌هاي ديوار تمیشه از بين رفته و تسطيح شده است. فقط بقاياي قسمتي از لايه‌هاي تحتاني ديوار در بخش‌هاي جنگلي و حد فاصل روستاهاي باغو کناره و سرکلاته خرابشهر باقي مانده است.