گرگان- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان از تدوین پرونده ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان و ارسال آن برای دفتر ثبت جهانی یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد تجری بعدازظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: طی یک سال اخیر یکی از اولویت‌های مهم و محوری اداره‌کل میراث فرهنگی استان، فرآیند تهیه پرونده ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان بود که از سال گذشته با پیگیری برای تزریق اعتبارات جدید و اجرای عملیات تصویربرداری تقویت و تسریع شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: پرونده ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان تدوین و تحویل دفتر ثبت جهانی شده و در ادامه هم سایر اقدامات تکمیلی برای ثبت این شاهکار معماری ایرانی در دوره ساسانیان در حال پیگیری است و نتیجه بررسی‌ها برای رفع نواقص احتمالی و یا تکمیل پرونده نیز اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: پس از مطالعه و بررسی پرونده، اگر ایرادات و مشکلاتی وجود داشته باشد، پرونده برگشت داده خواهد شد و ما فرصت داریم تا نواقص را برطرف کنیم.

تجری اضافه کرد: ثبت جهانی و بررسی پرونده آن فرآیندی زمان‌بر خواهد بود و بررسی پرونده دیوار بزرگ گرگان هم حداقل ۶ ماه به طول خواهد انجامید و حداقل تا پایان سال جاری نتیجه بررسی‌ها مشخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: قبل از تکمیل پرونده ثبت جهانی باید اقدامات اولیه ازجمله بسترسازی برای زیرساخت‌های گردشگری، نصب تابلو، تعیین و تصویب حریم دیوار، ساماندهی کارگاه‌های کاوش و تبدیل به سایت موزه و غیره اجرایی شود که این اقدامات نیازمند تأمین اعتبارات کافی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان یادآور شد: تصویربرداری هوایی از طول ۲۰۰ کیلومتری طولانی‌ترین اثر تاریخی کشور یکی از اقدامات موردنیاز تدوین پرونده ثبت جهانی بود که از سال گذشته فرآیند این اقدام آغاز و با تداوم آن در سال جاری این تصاویر هوایی برای تهیه نقشه‌ها تکمیل خواهد شد.

احداث پایگاه دیوار بزرگ گرگان در شهرستان گمیشان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در مورد احداث پایگاه دیوار بزرگ گرگان در شهرستان گمیشان گفت: با توجه به گستردگی دیوار بزرگ گرگان و تأسیسات وابسته و ظرفیت جهانی این اثر ارزشمند و همچنین فراهم شدن زمینه لازم برای ثبت جهانی آن، هم‌زمان با مطالعات باستان‌شناسی و مرمت و احیای بخشی از تأسیسات دفاعی دیوار بزرگ گرگان، احداث پایگاه دیوار بزرگ گرگان با محوریت خدمات پژوهشی، حفاظتی و گردشگری در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی نخستین پایگاه دیوار بزرگ گرگان در محدوده روستای قلعه‌جیق بزرگ شهرستان گمیشان، بااعتبار ۱۵ میلیارد ریال در مهرماه سال جاری آغاز شد که شامل بخش‌هایی مانند تالار سخنرانی و پخش فیلم، نمایشگاه اشیای باستان‌شناسی، نمایشگاه عکس و تابلو، غرفه محصولات فرهنگی، غرفه صنایع‌دستی، نمازخانه، چای‌خانه و… است که به معرفی ظرفیت‌های منطقه با محوریت دیوار بزرگ گرگان می‌پردازد.

تجری متذکر شد:: علاوه بر دیوار بزرگ گرگان آثاری از سایر استان‌های کشور نظیر هگمتانه همدان و ماسوله گیلان هم کاندیدای ثبت جهانی هستند. ازاین‌رو باید اقدامات را به‌صورت کامل اجرایی کرده و امیدوار باشیم از سوی ایران، دیوار بزرگ گرگان برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شود.

دیوار بزرگ گرگان به‌طول تقریبی ۲۰۰ کیلومتر به همراه تأسیسات وابسته، یکی از هزاران آثار شاخص محسوب می‌شود که با مصالح آجر و خشت در زمان امپراتوری ساسانی و به‌منظور جلوگیری از هجوم قبایل نواحی شمال شرقی ایران و تأمین امنیت جاده ابریشم، آسایش بازرگانان و دهقانان احداث‌شده است.