مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از تدوین پرونده اولیه ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان و ارسال آن برای دفتر ثبت جهانی یونسکو خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، احمد تجری امروز پنجشنبه دوم دی‌ماه 1400، با اعلام این خبر گفت: سال‌های سال ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان مطرح و از خواسته‌های علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی و مردم استان بود و طی یک سال اخیر یکی از اولویت‌های مهم و محوری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار گرفت و فرآیند تهیه پرونده ثبت جهانی این اثر فاخر از سال گذشته با پیگیری برای تزریق اعتبارات جدید و اجرای عملیات تصویربرداری این اثر تاریخی تقویت و تسریع شد.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: پرونده اولیه ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان تدوین و تحویل دفتر ثبت جهانی شد و در ادامه نیز سایر اقدامات تکمیلی برای ثبت این شاهکار معماری ایرانی در دوره ساسانیان در حال پیگیری است و نتیجه بررسی‌ها برای رفع نواقص احتمالی و یا تکمیل پرونده نیز اعلام می‌شود.


او بیان کرد: این پرونده اولیه و موقتی است، پس از مطالعه و بررسی پرونده، اگر ایرادات و مشکلاتی وجود داشته باشد، پرونده برگشت داده خواهد شد و ما فرصت داریم تا نواقص را برطرف کنیم. ثبت جهانی و بررسی پرونده آن  فرآیندی زمان‌بر خواهد بود و بررسی پرونده ارسال دیوار بزرگ گرگان نیز حداقل 6 ماه به طول خواهد انجامید و حداقل تا پایان سال جاری نتیجه بررسی‌ها مشخص خواهد شد.


تجری تصریح کرد: قبل از تکمیل پرونده ثبت جهانی باید اقدامات اولیه ازجمله بسترسازی برای زیرساخت‌های گردشگری، نصب تابلو، تعیین و تصویب حریم دیوار، ساماندهی کارگاه‌های کاوش و تبدیل به سایت موزه و... اجرایی شود که این اقدامات نیازمند تأمین اعتبارات کافی است.


او یادآور شد: تصویربرداری هوایی از طول 200 کیلومتری طولانی‌ترین اثر تاریخی کشور یکی از اقدامات موردنیاز تدوین پرونده ثبت جهانی بود که از سال گذشته فرآیند این اقدام آغاز و با تداوم آن در سال جاری این تصاویر هوایی برای تهیه نقشه‌ها تکمیل خواهد شد.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در مورد احداث پایگاه دیوار بزرگ گرگان در شهرستان گمیشان گفت: با توجه به گستردگی دیوار بزرگ گرگان و تأسیسات وابسته و ظرفیت جهانی این اثر ارزشمند و همچنین فراهم شدن زمینه لازم برای ثبت جهانی آن، هم‌زمان با مطالعات باستان‌شناسی و مرمت و احیای بخشی از تأسیسات دفاعی دیوار بزرگ گرگان، احداث پایگاه دیوار بزرگ گرگان با محوریت خدمات پژوهشی، حفاظتی و گردشگری در دستور کار قرار گرفت.


او خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی نخستین پایگاه دیوار بزرگ گرگان در محدوده روستای قلعه‌جیق بزرگ شهرستان گمیشان، بااعتبار 15 میلیارد ریال در مهرماه سال جاری آغاز شد که شامل بخش‌هایی مانند تالار سخنرانی و پخش فیلم، نمایشگاه اشیای باستان‌شناسی، نمایشگاه عکس و تابلو، غرفه محصولات فرهنگی، غرفه صنایع‌دستی، نمازخانه، چای‌خانه و... است که به معرفی ظرفیت‌های منطقه با محوریت دیوار بزرگ گرگان می‌پردازد.


تجری در ادامه با اشاره به هدف از اجرای این پروژه گفت: «احداث و تجهیز پایگاه‌های کوچک و بزرگ در چندین نقطه در طول مسیر دیوار بزرگ گرگان و در محدوده روستاهای واجد شرایط و برخوردار در حوزه سه‌گانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باهدف معرفی دستاوردهای علمی، پژوهشی، حفظ و نگهداری مواریث فرهنگی ملموس و ناملموس، ارائه خدمات و توسعه گردشگری و اشتغال پایدار با همکاری شهروندان و روستائیان فرهیخته و انجمن‌های مردم‌نهاد اجرایی می‌شود.


او عنوان کرد: علاوه بر دیوار بزرگ گرگان آثاری از سایر استان‌های کشور نظیر هگمتانه همدان و ماسوله گیلان نیز کاندیدای ثبت جهانی هستند. ازاین‌رو باید اقدامات را به‌صورت کامل اجرایی کرده و امیدوار باشیم از سوی ایران، دیوار بزرگ گرگان برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شود.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: منابع تاریخی فراوانی به احداث دیوار بزرگ گرگان و تأسیسات وابسته به آن اشاره کردند و اطلاعات زیادی از کاوش‌های باستان‌شناسی دیوار بزرگ گرگان به‌دست‌آمده است که در راستای رونق گردشگری تاریخی، نیازمند معرفی و اطلاع‌رسانی عمومی با روش‌های مختلف و الگوهای رایج در حوزه میراث‌فرهنگی هستیم.


او تصریح کرد: این بنای ارزشمند در صورت احیا و همچنین فراهم شدن برخی امکانات و معرفی بهتر به گردشگران داخلی و خارجی، قابلیت نقش‌آفرینی مؤثر در جذب بازدیدکننده و رونق اقتصادی گلستان را دارد.


دیوار بزرگ گرگان به‌طول تقریبی 200 کیلومتر به همراه تأسیسات وابسته، یکی از هزاران آثار شاخص محسوب می‌شود که با مصالح آجر و خشت در زمان امپراتوری ساسانی و به‌منظور جلوگیری از هجوم قبایل نواحی شمال شرقی ایران و تأمین امنیت جاده ابریشم، آسایش بازرگانان و دهقانان احداث‌شده است.