نمایشگاه شکوه ایران باستان که‌ از ٢١ دي ماه در کاخ موزه پکن افتتاح شده است، چشم بسیاری از بازدیدکنندگان چینی و دیگر گردشگران خارجي این مجموعه فرهنگی عظیم را به خود معطوف داشته است .

ديوار بزرگ گرگان در نمايشگاه "شکوه ایران باستان" مورد استقبال بازدیدکنندگان چینی قرار گرفت. نمایشگاه شکوه ایران باستان که‌ از ٢١ دي ماه در کاخ موزه پکن افتتاح شده است، چشم بسیاری از بازدیدکنندگان چینی و دیگر گردشگران خارجي این مجموعه فرهنگی عظیم را به خود معطوف داشته است كه از اشياي باستانی شاخص در سطح كشور گردآوري و به نمايش گذاشته شده اند. دیوار بزرگ گرگان اثري متعلق به دوره ساسانی در استان گلستان است که در اين نمايشگاه برای بازديدكنندگان معرفی شده است.

حمید عمرانی رکاوندی، مدیر پایگاه میراث ملي دیوار بزرگ گرگان با ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد فرهنگی و قدرداني از متوليان برپايي نمايشگاه اعلام داشت:  نمایش یافته‌های باستان شناسی  دیوار بزرگ گرگان در  نمایشگاه شکوه ایران باستان در کشور چین، معرفی زاویه دیگری از نبوغ و افتخار میراث گرانسنگ ایرانيان است که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است. در نمایشگاه شکوه ایران باستان، یکی از خمره های بزرگ ذخیره‌سازی مواد غذايي که در اتاق نگه‌داری آذوقه قلعه شماره 2، از قلعه های دیوار بزرگ گرگان به نمایش گذاشته شده است. این اتاق در قرن ششم ميلادي به عنوان انباری مورد استفاده قرار گرفته و خمره های مشابهی دیگری نیز در همین قلعه و همچنین در سایر قلعه های دوره ساسانیان در قلمرو دیوار بزرگ گرگان یافت شده است. به دنبال اصلاحات پادشاه معروف ساساني خسرو اول (531-579 پس از میلاد) در راستای ساماندهی و سازماندهی نیروهای نظامی، مدیریت بهینه ابزارآلات جنگی و ذخیره سازی مواد غذایی با استفاده از خمره های بزرگ به عنوان الگوی جدیدی در ساختار ارتش قدرتمند ساساني ایجاد گردید که با این روش امکان ذخیره سازی مقادیر قابل توجهی مواد غذایی و نوشیدنی برای پشتیبانی نیروهای نظامی داخل قلعه ها را در بلند مدت فراهم نموده است. همچنین در مجاورت این انبارها، آشپزخانه و اجاق های متعدد پخت غذا وجود دارد که نشان از اهمیت و امنیت غذایی نظامیان در دوره ساسانی است.

ديوار بزرگ گرگان در كنار همتاي آسيايي خود، يعني ديوار بزرگ چين به طول بيش از هزاران كيلومتر از  ارزشمندترين ميراث بشري در دنياي باستان محسوب مي شوند كه داراي نقاط مشترک و با هدف حفظ سرزمين و امنيت و آسايش مردم و كاروان هاي تجاري احداث شده اند كه بيانگر شكوه و عظمت و سابقه تمدني اين دو كشور کهن در قاره آسياست.

عمرانی در پایان افزود: برگزاری این رویداد فرهنگي در سطح بین‌المللي، حرکتی ارزشمند است که دوستی دو ملت بزرگ ايران و چين و رونق گردشگری پايدار و از همه مهم‌تر در معرفی چهره ایران فرهنگی تاثيرگذار و ره‌آورد بزرگي برای کشور به همراه خواهد داشت. بدون تردید خلاقیت و ابتکار  جناب آقاي مهندس ضرغامي، مقام محترم عالی وزارت ، جناب آقاي دكتر دارابي، قائم مقام محترم وزير و معاون میراث فرهنگی کشور، جناب آقاي دكتر نوكنده، رییس کل محترم موزه ملی ایران و دیگر عزیزان و مسئولين محترم برگزاري نمايشگاه در كشور چين برای این اقدام فرهنگی، بسیار ستودنی و قابل ستايش است.

  امیدواريم برگزاری هر چه‌ بیشتر نمایشگاه‌های ملی، منطقه ای و جهانی بیش از پیش استمرار داشته باشد كه در تقویت جايگاه فرهنگي و تاریخی ايران و معرفي فرهنگ و تمدن باشكوه ايراني نقش به سزايي در جامعه جهاني خواهد داشت.

یادآور می گردد ۲۱۱ قلم اشیا تاریخی و فرهنگی به همراه ۵ اثر بازآفرینی (مولاژ) تحت عنوان نمایشگاه شکوه ایران باستان از ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ در محل کاخ موزه پکن در معرض دید علاقمندان چینی و گردشگران قرار گرفته است. ديوار بزرگ گرگان به همراه تاسيسات وابسته به طول ٢٠٠ كيلومتر با شماره ٢٣٤٥ در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.