مدیرکل میراث فرهنگی گلستان: امکان بازدید مجازی از دیوار بزرگ گرگان فراهم می شود.

گرگان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: با ابزارهای دیجیتال رایانه‌ای بازدید مجازی از بقایای استحکامات دیوار بزرگ گرگان فراهم می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد تجری اظهارکرد: در راستای مستندسازی و مستندنگاری دیوار بزرگ گرگان و ارائه خدمات گردشگری به بازدیدکنندگان ایرانی و غیرایرانی در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، امکان بازدید مجازی و تصویری با استفاده از ابزارهای دیجیتال رایانه‌ای از بقایای استحکامات دفاعی و ساختارهای معماری حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی دیوار بزرگ گرگان و مواد فرهنگی مکشوفه در راستای اقبال عمومی مردم، دانش آموزان دانشجویان و علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی فراهم می‌شود.

وی با بیان این‌که این پروژه با تلاش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان و با همکاری پایگاه دیوار بزرگ گرگان و با هماهنگی اداره‌کل امور پایگاه‌های میراث جهانی و ملی و مشارکت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه میراث‌فرهنگی در حال اجراست، اضافه کرد: این پروژه با تصویربرداری سه‌بعدی، تور مجازی و ایجاد موزه مجازی از ساختارهای معماری و مواد فرهنگی مکشوفه، تهیه نماهنگ، طراحی و راه‌اندازی وبگاه اختصاصی، طراحی و ایجاد کانال مجازی اختصاصی، جمع‌آوری اسناد و مدارک تاریخی فرهنگی برای معرفی ظرفیت‌های قلمرو دیوار بزرگ گرگان در استان گلستان به زبان فارسی و انگلیسی در راستای تحقق اهداف پژوهشی، تبلیغاتی، راهنمای گردشگری و غیره در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در ادامه گفت: برای اجرای اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده از ردیف اعتبارات تخصیصی سفر دولت تدبیر و امید به استان گلستان از محل اعتبارات سال ۱۳۹۸ مبلغ یک میلیارد ریال به‌صورت پیمانی (اسناد خزانه اسلامی) برای اجرای پروژه تأمین اعتبارشده است.

تجری اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک و بعد از تکمیل طرح‌های راهبردی و مدیریت جامعه قلمروی دیوار بزرگ گرگان و با همکاری همه مردم و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط شاهد تحقق توسعه گردشگری پایدار و ثبت این اثر باشکوه در فهرست میراث جهانی و بهره‌وری فرهنگی اجتماعی و اقتصادی در سطح استان گلستان و کشور با همه امکانات موردنیاز برای ارائه خدمات به گردشگران ایرانی و غیر ایرانی باشیم.

 

دیوار بزرگ گرگان یکی از ارزش‌های فرهنگی تاریخی ناشناخته از دوره امپراتوری ساسانی در حوزه فرهنگی شمال شرق ایران است که در گستره جغرافیایی سیاسی استان گلستان واقع‌شده است.

در بررسی‌های باستان‌شناسی صورت گرفته تاکنون ۲۰۰ کیلومتر از مسیر دیوار بزرگ گرگان به همراه تأسیسات وابسته شامل خندق، کوره‌های آجرپزی، سد خاکی، کانال‌های آب‌رسانی، ۳۸ قلعه و برج‌های نگهبانی متصل به دیوار و بیش از ۲۵ قلعه شهر در حاشیه جنوبی دیوار بزرگ گرگان و محوطه‌های باستانی فراوانی از دوره‌های پیش‌ازتاریخ، تاریخی و اسلامی در قلمرو دیوار بزرگ گرگان شناسایی گردید که بسیار ارزشمند است.

دیوار بزرگ گرگان با جهت غربی شرقی حدفاصل کرانه‌های شرقی دریای کاسپین در شمال شهر گمیشان تا صخره‌های بیلی کوه در محدوده پارک ملی گلستان واقع‌شده است. دیوار بزرگ گرگان به همراه تأسیسات وابسته با شماره ۲۳۴۵ در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.