دبیر پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران‌زمین و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: دیوار بزرگ گرگان به عنوان طولانی‌ترین اثر تاریخی کشور، بهترین ظرفیت برای جهانی شدن صنعت گردشگری گلستان و رفع محرومیت از چهره این استان است.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری شامگاه سه‌شنبه 17 آبان‌ماه 1401 در آیین افتتاحیه پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران‌زمین که با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مریم کاظمی‌پور معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان و جمعی دیگر از مقامات و مسئولان کشوری و استانی در گرگان برگزار شد، گفت: یکی از دلایلی که تاکنون از ظرفیت دیوار بزرگ گرگان به‌عنوان یک اثر مهم تاریخی برای رونق گردشگری گلستان استفاده نشده است، معرفی اندک و همچنین فراهم‌نبودن زیرساخت‌های لازم است که تلاش می‌کنیم این کمبودها را برطرف کنیم.
دبیر پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران‌زمین تصریح کرد: به همان اندازه که تخت جمشید نماد اصالت و تاریخ ایران‌زمین است، دیوار ۲۰۰ کیلومتری گرگان هم دارای اهمیت و ارزش تاریخی است، که باید بیش از گذشته به آن پرداخته شود.
وی بیان کرد: در نزدیک‌ترین نقطه دیوار بزرگ گرگان در یک اقامتگاه بوم‌گردی از ۷۳ کشور دنیا توریست وارد استان می‌شود که می‌طلبد با همت دولت، این اثر تاریخی را به خوبی معرفی کنیم تا زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی را به استان بیش‌ازپیش فراهم سازیم.
ساوری خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در فصل تدوین بودجه کشور قرار داریم انتظار است توجه ویژه‌ای به استان شود. انتظار داریم از این استان به‌عنوان یک استان گردشگری حمایت شود.
وی در ادامه گفت: دولت سیزدهم معطوف به محرومیت‌زدایی است و امید داریم به گلستان که با وجود مواهب طبیعی مختلف در محرومیت است، توجه شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به ظرفیت‌های جزیره آشوراده برای رونق اقتصادی استان، تاکید کرد: باید با همت دولت محترم جزیره آشوراده تعیین تکلیف شود و هم این‌که دیوار تاریخی را از مظلومیت و مهجوریت خارج کنیم، تا شاهد رونق گردشگر باشیم.
ساوری تصریح کرد: متاسفانه به دلیل کم‌توجهی گذشته، جزو پنج استان آخر کشور از نظر بهره مندی هستیم و با وجود این یک مظلومیت خاصی به چهره استان ایجاد کرده و امید داریم با حمایت دولت سیزدهم غبار محرومیت را از چهره استان بزداییم.
پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران‌زمین در بخش‌های صنایع‌دستی، سوغات، موسیقی، گردشگری و بوم‌گردی، سیاه‌چادر و عشایر، روستاهای هدف گردشگری، غذاهای سنتی، بازی‌های بومی و محلی و… از ۱۷ لغایت ۲۱ آبان‌ماه به‌مدت پنج روز و از ساعت 16 الی 22 در محل نمایشگاه بین‌المللی گرگان میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.